صناع المحتوى في الوسائط المختلفة بيواجهوا مشكلة رئيسية في فكرة التمويل، وده بيخليهم أمام طريقين، إما الدفع مقابل المحتوى، إما الإعلانات، الطريقين مش سالكين، وفيه تقاطع ما بينهم، وفي نفس الوقت مش سهل الصانع "يقنع" المستهلك بالدفع، ولا سهل كمان يقنع معلن أو يقبل المستهلك بالدخيل الجديد ع المحتوى "الإعلان"، ده غير أزمة إن الإعلان لازم "يتداخل" مع المحتوى، عشان يحقق هدفه.
لكن ده يرجعنا لسؤال مهم، أنت زبون عند مين ومين زبون عندك؟ وزباينك بيلاقوا طلباتهم بشكل جيد وبصورة مستمرة؟ وإيه وضعك التنافسي؟ أسئلة لازم يسألها صناع المحتوى لأنفسهم كل يوم.

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق